Sir Peter Maxwell Davies

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Chat Moss

For school orchestra

audio sample: Chat Moss
opus number: 164
completion date: 1993
duration: 5.5 minutes
scoring: 2 flutes, oboe, clarinet in B flat, bassoon, two trumpets, *percussion (2 players), timpani, strings

*percussion (2 players): clashed cymbals, large suspended cymbal, bass drum
world premiere: 16 March 1994, St. Edward's College, Liverpool
Pupils of St. Edward's College, Liverpool, John Moseley conductor
dedication: John Moseley and St. Edward's College, Liverpool
publisher: Chester Music
category: Work for young performers
press quotes:

Chat Moss is an area of soggy land between Manchester and Liverpool, near to Davies's former home in Leigh. So the five-minute piece breathes new life into another deeply unfashionable genre, the tone-poem. Like much of his music for school children, it is immaculately judged; not particularly easy to play and never condescending but full of vibrant musical substance. It is in fact the kind of work that will surely find favour with amateur and youth orchestras everywhere. But we should also be hearing it from professional orchestras.

The Guardian

programme note: Short Note by Paul Griffiths

This short tone-poem is made to let a school orchestra glow. Characteristically, Davies finds ways to engage and stretch young players while staying within the bounds of what is practical for them. And as so often, the result is a piece in which he thinks youthfully. This is vividly dramatic music - but then so too is the adult composition which comes straight afterwards and quotes from it: the Fifth Symphony.

Deutsche Anmerkungen (kurz)

Dieses kurze Tongedicht ist dazu bestimmt, ein Schulorchester von seiner besten Seite zu zeigen. Davies entdeckt Wege, auf denen junge Musiker begeistert und gefordert werden können, ohne sie in ihren praktischen Möglichkeiten zu überfordern. Wie so oft ist das Resultat ein Stück jugendlichen Denkens - Musik, die ebenso lebhaft dramatisch ist wie die anspruchsvollere, unmittelbar darauf folgende und aus ihr zitierende Komposition, die Sinfonie Nr. 5.

Extended Note by Stephen Pruslin © 1996

Chat Moss is a quagmire south of Leigh in Lancashire. According to Daniel Defoe, 'The surface, at a distance looks black and dirty, and is indeed frightful to think of, for it will bear neither Horse nor Man, unless an exceedingly dry Season, and then so as not to be travelled on with Safety.'

A century later, George Stephenson, chief engineer of the Liverpool and Manchester Railway, disproved Defoe's contention. When the foundation stones of the railway line kept sinking beneath the shifting earth of Chat Moss, Stephenson ordered wooden supports to be sunk along a stretch of terrain several miles long, and above these the tracks and trains still literally float.

Davies's short occasional piece enshrines his childhood memories of Chat Moss. The work is designed for performance by either youth, amateur or professional orchestra.

This is a copyright note, and may not be reprinted or reproduced in any way without prior permission from the author.

Deutsche Anmerkungen (lang) von Stephen Pruslin © 1996

Chat Moss ist ein Sumpfgebiet südlich von Leigh in Lancashire. Daniel Defoe beschrieb es mit den Worten: 'Aus der Ferne sieht die Oberfläche schwarz und schmutzig aus, und das Moor ist in der Tat erschreckend, denn es trägt weder Pferd noch Mensch, außer bei extremer Trockenheit, und selbst dann kann es nicht gefahrlos durchquert werden.'

Ein Jahrhundert später widerlegte George Stephenson, Chefingenieur der Liverpool and Manchester Railway, Defoes Behauptung. Als der Unterbau der Eisenbahnschienen in dem sumpfigen Gelände immer wieder einsank, ließ Stephenson über eine Strecke von mehreren Meilen Holzstützen in die Erde versenken, auf denen die Schienen und Züge noch heute gewissermaßen 'schwimmen'.

Diese kurze Einzelkomposition beschwört Davies' Kindheitserinnerungen an Chat Moss herauf. Sie ist nicht nur für Berufsorchester, sondern auch für Jugend- und Amateur ensembles spielbar.

Note détaillée en français par Stephen Pruslin © 1996

Chat Moss est un marécage au sud de Leigh, dans le Lancashire. Daniel Defoe l'a décrit ainsi: 'La surface, de loin, paraît noire et boueuse, et effrayante à contempler car elle ne peut porter ni cheval ni homme, à moinsd'une saison de grande sécheresse, qui même alors ne permet pas de la traverser sans danger.'

Un siècle plus tard, George Stephenson, ingénieur en chef de la ligne ferroviaire de Liverpool et Manchester, réfutait cette affirmation de Defoe. Les pierres fondamentales du chemin de fer s'enfonçaient dans le terrain mouvant de Chat Moss, aussi Stephenson fit installer des supports en bois tout le long d'un parcours de plusieurs kilomètres, et les trains continuent àflotter - littéralement - au-dessus de cette piste.

Dans ce morceau de circonstance, Davies évoque ses souvenirs d'enfance de Chat Moss. L'oeuvre est destinée à un orchestre de jeunes, d'amateurs ou de professionnels.
recording: BBC Philharmonic, Sir Peter Maxwell Davies conductor
Collins Classics 14602
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